AMSTERDAM - Het kwakkelende internetbedrijf Newconomy heeft een belang van 6 procent in ilse media groep voor ongeveer f 28,8 miljoen verkocht aan het marketingconcern VNU. Het sluist het geld direct door naar huisbankier ABN-Amro, die op basis van het belang een lening heeft verstrekt, zo heeft het vrijdag bekendgemaakt.

In totaal zakt de schuld van de onderneming tot 4,1 miljoen euro. Dit vergemakkelijkt gesprekken met eventuele overnamekandidaten, aldus bestuurder C. van Steijn.

"De meeste ingewikkelde dossiers zijn nu gesloten. We hebben al aangegeven dat we naar partners zoeken. De gesprekken zijn vergevorderd. In het meest optimistische geval komen we aan het begin van het nieuwe jaar met nadere mededelingen."

VNU heeft het belang in ilse media inmiddels ook alweer verkocht aan de Finse uitgever Sanoma. Volgens VNU is dit afgesproken ten tijde van de verkoop van de tijdschriftengroep aan de Finnen. VNU heeft volgens een woordvoerder een 'minimaal' boekverlies geleden op de transactie.