DEN HAAG - De Consumentenautoriteit heeft UPC Nederland zeven boetes van in totaal 303.000 euro opgelegd omdat UPC zich in 2007 niet volgens de regels heeft gedragen bij het aanbieden van abonnementen voor digitale televisie. Dat heeft de Consumentenautoriteit donderdag bekendgemaakt.

Ook moeten de medewerkers van UPC voortaan aan het begin van elk telemarketinggesprek meteen duidelijk maken dat ze bellen om een abonnement te slijten.

Wanneer ze dit niet doen dan legt de Consumentenautoriteit een dwangsom op.

Klachten

Consumentenorganisaties kregen begin vorig jaar talloze klachten over de verkoopmethoden rond de zogeheten mediabox van UPC. Volgens de Consumentenautoriteit bood UPC deze, via colportage en telefonische verkoop, aan bestaande klanten aan.

Aan de box was een abonnement op digitale televisie gekoppeld, na een gratis proefperiode moest daarvoor betaald worden.

Onderzoek

Klanten van UPC hadden dit niet zo begrepen en klanten die hadden aangegeven dat ze het apparaat niet wilden, kregen het toch. Aanleiding voor de autoriteit om een onderzoek te beginnen.

"Consumenten zijn op basis van misleidende of onjuiste informatie overgehaald een dienst af te nemen waar ze zelf niet om hadden gevraagd en waarvoor ze moeite moesten doen om er vanaf te komen", aldus de waakhond voor de consumentenbelangen. "Dit is in strijd met de elementaire regels van het consumentenrecht."

Reactie

UPC Nederland laat in een reactie weten van de fouten geleerd te hebben en campagnes te hebben aangepast of afgelast.