UTRECHT - De Europese detailhandel is in 2002-2003 voor 27,3 miljard euro aan omzet misgelopen door diefstal en verspilling. Dat is een daling van ruim 3 miljard ten opzichte van een jaar eerder. Van het omzetverlies kwam 83 procent (bijna 23 miljard euro) op het conto van diefstal door klanten, personeel en leveranciers.

De overige 17 procent komt voor rekening van de winkeliers zelf, zoals het verkeerd prijzen van artikelen en fouten in de administratie. Gemiddeld liepen winkeliers 1,37 procent van hun omzet mis. In het jaar ervoor was dat nog 1,42 procent. In Nederland was de daling sterker, van 1,48 procent naar 1,32 procent van de totale omzet. Nederlandse winkeliers werden voor 777 miljoen euro bestolen.

Het "strengere preventiebeleid" en de investeringen in de beveiliging in winkels en producten werpt zijn vruchten af, concludeert het Centre for Retail Research in een rapport dat dinsdag is verschenen. Winkeliers gaven in de onderzochte periode (tot mei 2003) 6,4 miljard euro uit aan beveiliging, een stijging van 720 miljoen euro.

Uit het onderzoek onder 436 Europese winkelketens uit zestien landen blijkt dat winkeldieven verantwoordelijk zijn voor 48 procent van de misgelopen omzet. Eigen personeel steelt voor 7,7 miljard van zijn baas (28 procent). Oneerlijke leveranciers zijn voor bijna 7 procent oorzaak van het verlies aan omzet.

Populair onder het dievengilde blijven lederwaren, lingerie en sieraden. Daarnaast is er volgens de ondervraagden een toename van diefstal van eigen-merkartikelen als thee, koffie en vlees.

Het is voor het eerst in drie jaar dat de omzetderving door diefstal en eigen fouten bij winkeliers afneemt. Ondanks de daling van het aantal diefstallen, vindt een ruime meerderheid van de winkeliers dat justitie te weinig doet om de dieven in de kraag te vatten. De politie wil winkeldieftal niet aanpakken, de boetes zijn te laag en er worden te weinig gevangenisstraffen opgelegd, is de opvatting van 65 procent van de ondervraagden.