BRUSSEL - Alle nieuwe auto's moeten verplicht antisliptechnologie ESC hebben, vindt Europees Commissaris Günter Verheugen (Industrie). De Europese Commissie doet daartoe nog voor de zomer een voorstel aan de EU-landen en het Europees Parlement.

Dat heeft Verheugen geantwoord op vragen van Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD). De techniek ESC helpt een slip te voorkomen als de bestuurder een bocht verkeerd inschat of plotseling uitwijkt. Uit studies blijkt dat Elektronische Stabiliteits Controle (ESC) leidt tot 20 procent minder ongelukken bij normaal weer. Bij regen, sneeuw en ijs is dat zelfs 30 procent.

Vrijwillig

Momenteel heeft minder dan de helft van alle nieuwe verkochte wagens in de EU zo'n stabilisator. De EU streefde ernaar dat fabrikanten zelf vrijwillig in 2012 alle nieuwe auto's zouden uitrusten met zo'n stabilisator. Maar de Europese Commissie bespeurt nu dat autofabrikanten niet hard genoeg meewerken.

Meestal zijn dat de duurdere modellen uitgerust met ESC. "De cruciale techniek ontbreekt in kleinere auto's, die juist worden gebruikt door gezinnen, jonge chauffeurs en kwetsbare automobilisten", zegt VVD'ster Jeanine Hennis-Plasschaert.

Het Europarlementslid is erg blij met de toezegging van EU-commissaris Verheugen. "Het is van belang dat alle nieuwe voertuigen met ESC worden uitgerust."

Autogordel

De internationale automobielfederatie FIA betoogde in januari in het Europees Parlement dat de EU de stabilisator krachtiger moet stimuleren. De toepassing wordt wel beschouwd als de grootste levensreddende techniek sinds de autogordel.

"ESC kan elk jaar 4000 levens sparen. We kunnen geen verder uitstel meer dulden om het EU-doel te halen om ESC in alle nieuwe auto's in 2012 te hebben", zei FIA-voorzitter Max Mosley toen.