AMSTERDAM - Coffeeshops dragen jaarlijks zo'n vierhonderd miljoen euro af aan de schatkist. Volgens schattingen van het televisieprogramma Reporter verkopen de ruim zevenhonderd gedoogde coffeeshops elk jaar ongeveer 265 duizend kilo softdrugs, vooral in Nederland geteelde wiet.

De omzet in de sector zou zich rond de twee miljard euro bewegen. Het ministerie van Financiën kan de cijfers in het KRO-programma niet bevestigen.

De Belastingdienst controleert de branche intensiever sinds het najaar van 2004 en laat coffeeshopeigenaren betalen via de inkomstenbelasting. Zij hoeven geen omzetbelasting af te dragen. De meeste cannabisdetaillisten zouden in de hoogste tariefgroep worden aangeslagen. Volgens Reporter hanteert de fiscus hierbij bruto winstmarges van honderd tot 180 procent.

Nederwiet

Vorig jaar werden volgens het programma meer dan 5500 hennepkwekerijen, zo'n vijftien per dag, opgerold. Tot schaarste op de nederwietmarkt zouden de acties niet hebben geleid, maar wel tot twintig procent hogere inkoopprijzen. Coffeeshops zouden nu tussen de 3500 en 5500 euro per kilo nederwiet moeten afrekenen. De verkoopprijs ligt rond de zeven euro per gram.

Volgens de politie gaat twintig tot veertig procent van de in Nederland geteelde wiet naar coffeeshops. De rest wordt verkocht in het buitenland, vooral Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Na de komkommer en de tomaat is in Nederland gekweekte marihuana het derde exportproduct, zegt politiecommissaris Max Daniel in de reportage.

Hij zit in een taakgroep die de 'zware georganiseerde criminaliteit' achter de hennepteelt moet bestrijden. Twee weken geleden kwamen in Lelystad 160 vertegenwoordigers van politie, justitie en Belastingdienst bij elkaar om een landelijk aanvalsplan te formuleren. Het programma van Reporter wordt zondag uitgezonden.