"Wéér een verhoging, wéér een heffing, het wordt te ingewikkeld om dit nog uit te leggen aan de consument"

DE MEERN - De enorme toename aan toeslagen op vliegreizen is niet meer uit te leggen aan de consument, vindt reisbrancheorganisatie ANVR. De verhoging van de veiligheidsheffing van luchtvaartmaatschappijen van f 25 naar f 50 en een nieuwe beveiligingstoeslag van Schiphol, vormen de druppel die de emmer doet overlopen.

"Wéér een verhoging, wéér een heffing, het wordt te ingewikkeld om dit nog uit te leggen aan de consument", verklaarde donderdag een woordvoerster van de ANVR. Donderdagmiddag bespreekt het bestuur van de brancheorganisatie wat het denkt te kunnen doen om de toename aan heffingen in de luchtvaartwereld in te dammen.

Veiligheidsheffing

Volgens de zegsvrouw zijn er na de aanslagen in de Verenigde Staten diverse toeslagen op vliegen bijgekomen "en allemaal met een andere insteek". Zo is de veiligheidsheffing van de luchtvaartmaatschappijen in oktober begonnen op f 25. De heffing werd ingesteld naar aanleiding van verhoogde verzekeringspremies en het wegvallen van de molestuitkering door verzekeraars.

Sinds november betaalt de consument f 35 aan veiligheidsheffing en per 1 april 2002 moet dat f 50 worden. Daarnaast gaat Schiphol met ingang van april een toeslag van ruim f 11 hanteren. Straks dreigen reizigers bijna f 100 kwijt te zijn aan toeslagen op hun vliegreis.

Ook het ministerie van Justitie rekent een veiligheidstoeslag. Nu kost de inzet van douane en marechaussee de consument nog ruim f , in april wordt dat een kleine f 12. Daarnaast betaalt de reiziger ook nog luchthavenbelasting van f 24.

Volgens de ANVR-woordvoerster kan de reisbranche weinig doen aan de heffingen. "Maar wij moeten die onze klanten wel doorberekenen en telkens weer proberen uit te leggen. Daarom gaan we nu eerst bekijken waar wij als branche staan en wat er aan dit probleem gedaan kan worden, voordat we actie ondernemen richting Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen."