UTRECHT - De klanten van de Nederlandse Spoorwegen zijn in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw positiever gaan oordelen over de prestaties van de vervoersonderneming. Dat blijkt uit de meest recente rapportage over de klanttevredenheid, die vrijdag werd gepubliceerd.

Dat blijkt uit de meest recente rapportage over de klanttevredenheid, die vrijdag werd gepubliceerd. Het onafhankelijke onderzoek heeft plaats in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, NS en de consumentenorganisaties.

Driekwart van de klanten geeft NS in de eerste drie maanden van 2008 een algemeen rapportcijfer van 7 of hoger. Een jaar geleden waardeerde 67 procent van de ondervraagden de NS-prestaties met een 7 of hoger.

Dal

De klantwaardering zit sinds 2001 steevast in de lift. In dat jaar gaf slechts 45 procent een 7 of hoger aan de NS. Daarna kroop het bedrijf geleidelijk uit het dal.

NS presteert beter op een reeks onderdelen. Zo ging de klanttevredenheid voor op tijd rijden er fors op vooruit. Op dit moment geeft 51 procent een 7 of hoger voor de punctualiteit, waar dat een jaar geleden nog 39 procent was.