DEN HAAG - In het openbaar vervoer is veel meer reizigersgroei mogelijk dan de jaarlijkse 2,5 tot 5 procent waar het kabinet nu op mikt.

Dat zei Anne Hettinga, de voorzitter van Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, donderdag tijdens de introductie van deze belangenorganisatie in Den Haag.

"In bepaalde aanbestede gebieden realiseren wij 40 of 50 procent groei", aldus Hettinga, die donderdag een symbolisch lege map overhandigde aan Roland Kortenhorst, de voorzitter van de commissie in de Tweede Kamer die gaat over Verkeer en Vervoer.

De private ov-bedrijven Arriva, Connexxion en Veolia vinden dat het kabinet en de publieke ov-bedrijven veel te weinig doen om reizigersgroei in trein, bus, metro en tram mogelijk te maken.

Groei

Het kabinet wil op het spoor 5 procent groei per jaar en in het streekvervoer 2,5 procent. FMN denkt dat een veel hoger percentage mogelijk is, als het Rijk stopt met bezuinigen op streekvervoer en durft te investeren in meer zaken dan alleen het NS-spoor, maar wil zich nog niet vastleggen op een cijfer.

In oktober wil de federatie een uitgewerkt plan presenteren. "We hebben als afzonderlijke bedrijven allerlei ideeën, maar we willen gezamenlijk met iets echt nieuws komen", aldus Hettinga. "Daar nemen we een paar maanden voor."

Juridische strijd

De FMN maakte tijdens de bijeenkomst de volgende stap bekend in de juridische strijd tegen de aanpassing van de aanbestedingspraktijk, die vorig jaar door de Tweede Kamer werd afgedwongen.

Sindsdien zijn lagere overheden niet langer verplicht om het openbaar vervoer op de vrije markt aan te besteden.

Marktwerking

De private ov-bedrijven stapten eerder al naar de rechter om af te dwingen dat de marktwerking alsnog wordt losgelaten op het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

"Vandaag hebben we een officiële klacht ingediend bij eurocommissaris Barrot over het gedrag van het stadsgewest Haaglanden", aldus Hettinga.

Onderhands

Het stadsgewest wil het busvervoer in Den Haag en omgeving onderhands gunnen aan stadsvervoerder HTM, tot woede van de private ov-ondernemingen.

De Tweede Kamer was goed vertegenwoordigd tijdens de introductiebijeenkomst van FMN. Zo gaven parlementariërs van het CDA en de PvdA acte de presence.

Moed

FMN-voorzitter en Arriva-directeur Anne Hettinga complimenteerde Lia Roefs van de PvdA met haar moed.

Dit Tweede Kamerlid was immers verantwoordelijk voor de motie die de nieuwe aanbestedingspraktijk mogelijk maakte. "U bent erg dapper dat u hier bent gekomen", grapte Hettinga.