AMSTERDAM - Philips draagt zijn televisieactiviteiten in de Verenigde Staten en Canada voor een periode van vijf jaar over aan het Japanse Funai. Ook neemt het elektronicaconcern verdere maatregelen om de winstgevendheid van al zijn televisieactiviteiten te verbeteren.

Dat maakte Philips dinsdag bekend.

Funai

Funai gaat de komende vijf jaar televisies op de Noord-Amerikaanse markt brengen onder de merknamen Philips en Magnavox. Philips krijgt daarvoor royalties uitbetaald. De andere activiteiten in Noord-Amerika houdt Philips wel geheel in eigen hand.

Concurrentie

Philips kampt in de VS met stevige concurrentie. Het bedrijf slaagt er daardoor niet in winstgevend televisies aan de man te brengen waar het in andere markten wel succesvol is in de VS.

Volgens topman Gerard Kleisterlee was de winstgevendheid van de Amerikaanse tv-tak "onaanvaardbaar". Philips haalde vorig jaar een omzet van 1 miljard euro uit televisies in Noord-Amerika.

Verzekerd

Door de productie, marketing en verkoop van televisies in Noord-Amerika geheel uit te besteden, blijft Philips ervan verzekerd dat zijn merknaam behouden blijft op die belangrijke markt voor consumentenelektronica.

De financiële risico's zijn vanaf september echter voor rekening van Funai.

Kwaliteit

Aan het contract met Funai zijn voorwaarden verbonden die de kwaliteit van de televisies met de merknaam Philips moeten waarborgen. Zo krijgt Funai toegang tot de afdeling onderzoek en ontwikkeling van Philips, zo meldde het elektronicaconcern.

Philips verwacht dit jaar lasten te moeten nemen ter waarde van 125 miljoen euro voor de ingreep bij de televisieactiviteiten.