ROTTERDAM - De scheepsbouwbranche maakt een nieuwe periode van bloei door dankzij de toenemende wereldhandel en de stijgende vraag naar luxe jachten. Na een dip begin deze eeuw zit de sector in Nederland in een groeispurt en bestaat er een schreeuwende behoefte aan personeel.

Dat bleek maandag bij de aftrap van de Week van de Scheepsbouw. "In 2006 steeg de omzet naar 6 miljard euro, 20 tot 25 procent meer in vergelijking met 2005", aldus algemeen directeur Martin Bloem van Scheepsbouw Nederland. "Over een maand beschikken we over de cijfers van 2007 en die zijn waarschijnlijk ook erg goed".

De organisatie vertegenwoordigt ongeveer 800 ondernemingen in de scheepsbouw. Deze bedrijven bieden werkgelegenheid aan 25.000 personen, maar kampen op dit moment met forse personeelstekorten. "Er zijn ongeveer 2500 vacatures, voor bijvoorbeeld technici, projectmanagers, pijpfitters en lassers."

Innovatie

De Nederlandse schepenbouwers en hun toeleveranciers verdienen meer dan de helft van de omzet met export. "We bouwen vooral schepen met een hoge complexiteit. Specialisatie en innovatie, dat is onze niche", zegt Bloem.

"Denk aan baggerschepen, grote jachten, duw- en sleepboten, schepen waarmee pijpleidingen op de zeebodem worden geplaatst en nieuwe kustbeschermingsschepen."

Miljonairs

Wereldwijd stijgt de vraag naar allerlei soorten schepen. De wereldhandel nam de laatste jaren toe, en het aantal (multi)miljonairs ook. Bloem: "Van die ontwikkelingen profiteren wij en we verwachten dat deze trend de komende jaren door zal zetten."

De Week van de Scheepsbouw duurt tot en met zaterdag. Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken verricht maandagmiddag de officiële opening tijdens een conferentie bij Oceanco, een luxejachtbouwer in Alblasserdam.

Scheepsbouw Nederland organiseert de week samen met de vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond.