VOORBURG - Het consumentenvertrouwen is in Nederland harder en sneller omgeslagen dan in andere lidstaten van de Europese Unie, met uitzondering van Estland. Toch bezette Nederland in maart nog de vierde plaats op de Europese consumentenvertrouwensladder.

Dat blijkt uit maandag gepubliceerde gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Samen met de Finnen en Zweden behoorden de Nederlanders in juni 2007 nog tot de meest optimistische consumenten van Europa. In negen maanden tijd is dit optimisme grotendeels verdampt.

Estland

De terugval was met negentien punten groter dan het EU-gemiddelde van negen punten. Alleen Estland ging Nederland voor, daar nam het vertrouwen af met 21 punten.

De verslechterde stemming onder consumenten is vooral toe te schrijven aan een negatiever oordeel over de algemene economische situatie in de komende twaalf maanden. Steeds meer consumenten schatten die toekomstige situatie somber in. Dit geldt voor bijna alle EU-landen.

De Nederlandse tuimeling bij dit onderdeel van het consumentenvertrouwen van 35 punten in negen maanden werd echter in geen enkel ander land waargenomen. Verder is ook de werkloosheidsverwachting in Nederland sterker verslechterd dan gemiddeld in de EU, aldus het CBS.

Finland

Ondanks de forse afname van het vertrouwen bezette Nederland op de Europese consumentenvertrouwensladder in maart nog de vierde plaats. Het grootst is het consumentenvertrouwen in Finland, gevolgd door Zweden, Denemarken, Nederland, Luxemburg en Oostenrijk. In de andere EU-landen vormen pessimisten in meer of mindere mate de meerderheid.

De Raad Nederlandse Detailhandel ziet een direct verband tussen het gekelderde consumentenvertrouwen en de prijsstijgingen in de afgelopen periode. De brancheorganisatie van winkeliers vindt daarom dat het kabinet moet afzien van de geplande BTW-verhoging per 1 januari 2009 van 19 naar 20 procent.