PARIJS - Disneyland Resort Parijs heeft in het afgelopen jubileumjaar bijna een miljoen Nederlandse bezoeken geregistreerd.

Het amusementspark, dat zaterdag de festiviteiten rond het 15-jarig bestaan afsluit, zag in totaal 14,5 miljoen mensen de kassa's passeren, een record.

Jubileumjaar

"Het jubileumjaar is erg succesvol geweest", stelt Norbert Stiekema, de enige Nederlander in het tien personen tellende managementteam van de onderneming. "Onze inkomsten stegen met 12 procent en de hotelbezetting nam toe van 83 naar 89 procent."

Nummer 1

Als het gaat om bezoekersaantallen is Disneyland Parijs met grote voorsprong de nummer 1 op de ranglijst van amusementsparken in Europa. Met 4,1 miljoen bezoeken is het Europa Park in Duitsland nummer twee.

Disneyland spreekt van bezoeken, aangezien veel bezoekers meerdere dagen op het park verblijven. Een toerist die drie dagen in Disneyland blijft, kan ook drie keer als bezoeker worden geregisteerd.

Cijfers

De cijfers van het amusementspark op 32 kilometer van Parijs ogen spectaculair, maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zo kampt Disneyland Parijs nog altijd met schulden vanuit het verleden en boekte het vorig jaar een verlies van ruim 38 miljoen euro.

Verlies

"Het afgelopen boekjaar hebben we het verlies gehalveerd, maar dat is nog lang niet genoeg", weet de 44-jarige Stiekema, die in het verleden onder andere actief was voor KLM.

"Het is heel erg belangrijk dat we in de toekomst winstgevend worden. We moeten blijven investeren in het park en dat is eenvoudiger als je winst maakt. Het stemt optimistisch dat onze bezoekersaantallen en inkomsten al zeven kwartalen op rij groei laten zien."

Rekken

Om het positieve effect van het jubileumjaar nog wat te rekken, gaat Disneyland het komende jaar bezoekers lokken met de kreet 'Het feest gaat verder, de grote finale'.

Investeren

De directie van Disneyland Resort Parijs heeft al plannen voor nieuwe projecten op het bijna 2000 hectare omvattende terrein, waarvan op dit moment ruim de helft is ontwikkeld.

Stiekema: "We zullen blijven investeren in shows, entertainment en cast-members. We moeten ons blijvend onderscheiden op kwaliteit. Daarnaast denken we na over nieuwe attracties en Village nature met een groot aantal verblijfsunits met als steekwoorden groen, water, rust, milieuvriendelijk en stilte.

Binnen anderhalf jaar besluiten we of we dit inderdaad gaan doen."