AMSTELVEEN - Een op de vijf huishoudens in Nederland kocht vorig jaar een nieuwe platte televisie. In totaal gingen 1,4 miljoen stuks over de toonbank, 58 procent meer dan in 2006. Dat meldde onderzoeksbureau GfK Marketing Services dinsdag.

Het merendeel van de verkochte toestellen (85 procent) is geschikt voor high definition, de technologie die een scherper beeld oplevert. In naar schatting 42 procent van de Nederlandse huiskamers staat inmiddels een platte tv.

Het onderzoeksbureau verwacht dat de verkoop van platte tv's dit jaar met 20 procent stijgt. Dat percentage kan hoger uitvallen. Mogelijk gaan fabrikanten stunten met de prijzen met het oog op het EK Voetbal en de Olympische Spelen. Beide sportevenementen worden in high definition opgenomen en uitgezonden.

De Nederlandse markt voor consumentenelektronica was vorig jaar goed voor een omzet van 3 miljard euro, een stijging van 8 procent ten opzichte van 2006. Bijna de helft van dit bedrag (1,3 miljard euro) komt voor rekening van platte tv's.