DEN HAAG - Het transport over de Betuweroute zit driekwart jaar na de ingebruikname aan de maximale capaciteit. Sinds begin dit jaar rijden er wekelijks tussen de 75 en negentig treinen over de 4,7 miljard euro kostende goederenspoorlijn.

Dat meldde minister Camiel Eurlings van Verkeer dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. De capaciteit van de spoorlijn is nog altijd beperkt wegens noodzakelijke veiligheidstesten met de systemen en de locomotieven.

Op dit moment kan er slechts om de anderhalf uur één trein per richting rijden over het tracé.

Vanaf mei, als de testfase is afgerond, gaat de capaciteit fors omhoog. Tegen die tijd vervallen de beperkingen voor locomotieven en kan het aantal ritten verder worden uitgebreid.

Groeispurt

Spoorbeheerder Keyrail verwacht met name een groeispurt met ingang van de nieuwe dienstregeling eind dit jaar. Dan moeten er dagelijks vijftig goederentreinen per richting over het spoor tussen de haven van Rotterdam en het Ruhrgebied in Duitsland snellen.

Eind 2013 moet dat aantal zijn verdriedubbeld naar 150 per dag per richting. Om dat te halen, is het wel noodzakelijk dat Duitsland het voorgenomen derde spoor tussen de Duitse grens en Oberhausen tijdig oplevert.

De Betuweroute is sinds half juni vorig jaar in gebruik. De eerste maanden van het zogenoemde 'ingroeijaar' reden er slechts mondjesmaat goederentreinen over de lijn.