Minister Gerda Verburg (Landbouw) heeft besloten dat vooralsnog maar enkele van de 160 vervoerders ontkomen aan de strikte en tijdrovende controles aan de klep van vertrekkende veewagens.

Volgens het ministerie hebben vijftien vervoerders zich aangemeld bij het nieuwe kwaliteitssysteem dierwaardig vervoer, waarmee wordt geprobeerd misstanden tijdens veetransporten uit te bannen.

Voordelen aansluiting

Transporteurs die zich aansluiten, krijgen de minder tijdrovende en dus minder kostbare stalkeuring. Omdat ook de exportverzamelplaatsen nog geen goedgekeurd kwaliteitssysteem hebben, geldt ook daar de klepkeuring, meldt het ministerie van Landbouw.

Verburg

Verburg hield de Tweede Kamer onlangs nog voor dat ze de zaken op orde wil hebben.

De Kamer debatteerde in 2007 herhaaldelijk over veetransporten waarbij het mis ging en dieren gewond raakten of stierven. De minister vindt nu dat ze genoeg geduld heeft gehad.

Transporteurs

De samenwerkende veetransporteurs (Saveetra) en de Nederlandse Bond van Handelaren in Vee (NBHV) verwachten dat steeds meer bedrijven zich aansluiten bij het nieuwe keurmerk.

Van de vijftien bedrijven die zich volgens het ministerie hadden gemeld om volgens de nieuwe eisen werken, voldoen er per 1 april maar vier aan alle eisen, aldus Annemarie Nelck (Saveetra).

Beoordeeld

Nelck denkt dat over vier of vijf weken alle zestig aanvragen kunnen zijn beoordeeld.

"We trekken er enorm aan om ook de rest erbij te krijgen. Het gaat niet alleen om een beter imago, wie zich aansluit boekt tijdwinst met de controles en dat scheelt geld."

CBL

Saveetra en de NBHV hopen dat ook het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de Centrale Organisatie voor de Vleessector) uiteindelijk alleen willen werken met gecertificeerde bedrijven.

Het CBL wil dat wel. "Maar nu nog niet, want deze eisen zijn nog niet voldoende. Wij willen bijvoorbeeld dat de controles door onafhankelijke instellingen gebeuren."

Eisen

De supermarkten kondigden eerder aan dat ze in 2009 strengere eisen gaan stellen aan het transport van koeien, varkens, kippen en vissen. Het CBL wil dan alleen nog zaken doen met veetransporteurs die de zaken op orde hebben.