Loterij berispt voor massale reclameactie

DEN HAAG - De Sponsor Bingo Loterij is over de schreef gegaan met een massale reclamecampagne. Ongeveer vier miljoen Nederlanders kregen daarbij een brief waarin werd gesuggereerd dat iedereen een lcd-tv zou krijgen en dat een op de vier gegarandeerd 7.500 euro zou winnen.

De actie ging gepaard met veel spotjes op radio en tv. Volgens minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie past de campagne daarom niet in het restrictief kansspelbeleid.

Hij heeft dat laten weten in antwoord op schriftelijke vragen van SP-Tweede Kamerlid Jan de Wit, die geregeld reclameacties van loterijen aan de kaak stelt.

Hirsch Ballin

Vorig jaar tikte de minister ook al de Nationale Postcode Loterij en Holland Casino op de vingers, omdat hun reclameacties volgens hem niet door de beugel konden. De uitingen van de Sponsor Bingo Loterij lijken volgens Hirsch Ballin sterk op de win-elk-uuracties waarover veel klachten zijn geweest. Hij heeft de loterijen gevraagd met deze vorm van reclame te stoppen.

Kamerlid De Wit wilde van de minister weten of hij de gewraakte persoonlijke brief van de Sponsor Bingo Loterij zelf ook heeft ontvangen. "Ik kan mij een dergelijke brief niet herinneren, maar sluit niet uit dat ik deze in de prullenbak heb gedeponeerd", schrijft Hirsch Ballin.

Tip de redactie