HAARLEM - Telecombedrijf Telfort moet misleidende televisiespotjes over branchegenoot Vodafone rectificeren. Dat heeft de voorzieningenrechter in Haarlem donderdag bepaald.

Telfort, een dochterbedrijf van KPN, beweerde in reclame op televisie en internet ten onrechte dat bellen via het eigen netwerk tot 117 euro per jaar goedkoper zou zijn dan bij Vodafone.

In de spotjes vergeleek Telfort de prijs van de eigen 180-minuten belbundel met Vodafone's 200-minuten bundel. Uit de reclame werd niet duidelijk dat sms-berichten bij Telfort apart moeten worden afgerekend, terwijl die bij Vodafone in de prijs voor de bundel zijn verwerkt. Dit maakte de reclame volgens de rechtbank misleidend.

Prime time

Telfort moet de rectificatie twee keer uitzenden op de televisiekanalen waar het spotje is uitgezonden. Op de zenders RTL4 en Nederland 1 moet dat gebeuren tijdens 'prime time', "op vergelijkbare tijden als rond de finale van Idols of Boer zoekt Vrouw", aldus een woordvoerder van Vodafone. Daarnaast moet Telfort advertenties plaatsen op de eigen website en op MSN.

Tweede fout

Het is de tweede keer in korte tijd dat een rechter een reclame van Telfort veroordeelt. Vorig week woensdag oordeelde de rechtbank in Amsterdam dat een spotje waarin Telfort zijn tarieven vergeleek met die van concurrent T-Mobile misleidend was. De KPN-dochter werd destijds veroordeeld tot het plaatsen van een rectificatie op de eigen website en in dagblad De Telegraaf.