STER verwacht 'inkomstenboost' door voetbalrechten

RIJSWIJK - De STER, de organisatie die verantwoordelijk is voor de reclamezendtijd op de publieke omroepen, verwacht een flinke stijging in reclame-inkomsten nu de voetbalsamenvattingen terugkeren bij de NOS.

"Mijn eerste inschatting is dat de eredivisie zo'n 11 tot 13 miljoen euro per jaar aan reclamezendtijd zal genereren", zei STER-directeur Arian Buurman dinsdag.

Gecompenseerd

De kosten die de publieke omroep maakt voor het verwerven van de televisierechten, zo'n 16 miljoen per jaar, worden door die terugvloeiende reclame-inkomsten voor een groot deel gecompenseerd. "Dat is een prettige bijkomstigheid, maar niet de drijfveer van een publieke omroep."

"Het is bovendien nog moeilijk aan te geven hoe groot de inkomsten precies zullen zijn, maar in potentie kan de eredivisie voor 13 miljoen aan inkomsten zorgen.

Rond het tijdstip van zeven uur op de zondagavond komt er absoluut een 'boost'. Het is aan ons om de komst van extra kijkers te verzilveren."

Tip de redactie