C1000 verkoopt 56 winkels aan Ahold

AMERSFOORT - Supermarktbedrijf Schuitema is van plan 56 C1000-winkels te verkopen aan Ahold. Dat bevestigde een woordvoerder van Schuitema dinsdag.

De bedoeling is dat de deal "binnen afzienbare tijd wordt afgerond. Dan moet je denken aan een aantal maanden", aldus de woordvoerder.

Het gaat om winkels die Schuitema in eigen beheer exploiteert. Er zitten geen supermarkten bij die worden gerund door zelfstandige ondernemers. De woordvoerder wilde verder geen nadere details verstrekken.

Transactie

De verkoop van de winkels is onderdeel van een grotere transactie, waarbij Ahold zijn belang van 73 procent in Schuitema verkoopt aan investeerder CVC. Die transactie werd al eerder aangekondigd. Bij die gelegenheid werd gesproken over de verkoop van vijftig tot 75 winkels aan Ahold.

De overeenkomst geeft Schuitema de ruimte om actief mee te doen met de krachtenbundeling in de Nederlandse supermarktsector door bedrijven over te nemen of te fuseren. Ahold kan verder groeien met Albert Heijn.

Groeien

Zolang Ahold zijn meerderheidsbelang in Schuitema houdt, is de ruimte om te groeien voor beide supermarktconcerns beperkt. Schuitema en Ahold hebben samen een groot marktaandeel en uitbreiding hiervan zou stuiten op bezwaren van mededingingsautoriteit NMa.

Albert Heijn heeft momenteel een marktaandeel van 29,5 procent, dat van Schuitema wordt geschat op rond de 14 procent. Volgens de berekeningen van analisten van zakenbank SNS Securities vergroot Ahold zijn marktaandeel met circa 2 procent met de overname van de 56 C1000 winkels.

Zij schatten dat Ahold ongeveer 86 miljoen euro betaalt voor Schuitema's supermarkten. Het belang van Ahold in Schuitema zou exclusief de te verkopen winkels 425 tot 480 miljoen euro waard zijn.

Het aandeel Ahold stond dinsdagmorgen op de beurs in Amsterdam een fractie lager. Schuitema noteerde bijna 3 procent hoger.

Tip de redactie