Steeds meer mensen stappen liever in de auto dan de trein te moeten nemen

AMSTERDAM - Treinreizigers zijn het zat. Vertragingen, smerige treinen en slechte service hebben de reiziger volledig lamgeslagen, zo meldt de Telegraaf. Meer dan 1000 treinen zijn dagelijks te laat.

Exacte cijfers wil de NS niet geven, maar het is wel duidelijk dat voor 2002 ruim vijf procent minder NS-jaarkaarten, OV-jaarkaarten en trajectkaarten zijn verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Steeds meer mensen kiezen ervoor om noodgedwongen thuis te blijven of de auto te pakken, wat weer leidt tot nog meer files op de al overvolle Nederlandse wegen.

Ook het MKB heeft zijn buik vol van de NS. "Ondernemers hebben steeds meer te kampen met de problemen van personeel dat te laat komt of helemaal niet verschijnt door de problemen met de trein," aldus secretaris van het MKB F. Veenema in de krant.

Het MKB wil daarom met de NS een eigen prestatiecontract afsluiten. Dit contract staat los van het contract dat de NS al met de overheid heeft. MKB Nederland wil dat de NS, als deze zich niet houdt aan de afspraken, schade vergoeden aan ondernemers. De voorstellen worden binnenkort bij NS-topman Huisinga neergelegd.

Netelenbos

Minister Netelenbos probeerde de NS ook al te dwingen tot betere prestaties. Tot nu toe met weinig succes. Zij sprak af met het spoorbedrijf dat minimaal 88 procent van de treinen op tijd moest rijden. In september dit jaar stelde zij, tot ieders verbazing, dit naar beneden bij. In september hoefde van de bewindsvrouw nog maar 80 procent van de treinen op tijd te rijden.

Zelfs dat blijkt echter nog te hoog gegrepen voor de NS. Met nog drie weken te gaan blijkt dat dit jaar maar 79,7 procent van de treinen op tijd reed.

/DOSSIERDe NS