DEN HAAG - Fabrikanten en andere producenten mogen testresultaten van de Consumentenbond niet naar eigen inzicht interpreteren en ze zo voor commerciële doeleinden gebruiken. Die conclusie trekt de Consumentenbond na een uitspraak in hoger beroep bij het gerechtshof in Den Haag over het predikaat 'best uit de test' dat cv-ketelfabrikant Daalderop voerde voor zijn combiketel.

Het was de belangenvereniging in het verkeerde keelgat geschoten dat het Tielse bedrijf onder de noemer 'best uit de test' reclame maakte. Het apparaat had in een vergelijkend productonderzoek van negen combiketels de meeste plusjes gekregen. Volgens de bond was daarmee de ketel echter nog niet de beste. Die conclusie hadden de onderzoekers namelijk niet getrokken. Zij keken ook naar de prijs-kwaliteit-verhouding.

Vorig jaar had de rechtbank in Amsterdam de Consumentenbond over deze zaak in het ongelijk gesteld. “Daarmee werd ons gehele beoordelingssysteem op de helling gezet”, aldus een woordvoerder van de Consumentenbond.

De bond besloot het predikaat 'best uit de test' te schrappen. Inmiddels heeft de organisatie een nieuw stelsel waarbij elk getest product een puntentotaal krijgt aan de hand van een gewogen index.