DEN HAAG - GroenLinks wil opheldering van het kabinet over een mogelijk tekort aan conducteurs die geweld mogen toepassen tegen agressieve reizigers. Sinds dit jaar is die taak alleen voorbehouden aan conducteurs die een speciale opleiding hebben gehad.

Volgens spoorwegvakbonden is nog maar de helft van de benodigde zeshonderd conducteurs klaar voor dat werk. "Onbegrijpelijk dat de Nederlandse Spoorwegen twee jaar de tijd hebben gehad om zich hierop voor te bereiden en dan hun zaakjes niet op orde hebben", aldus Wim Eilert van vakbond VVMC.

Volgens hem is er een personeelstekort en komen NS-medewerkers daarom niet toe aan de noodzakelijke cursussen. "Er moet meer werk gemaakt worden van werving."

Eurlings

Minister Camiel Eurlings (Verkeer) kondigde onlangs in de Tweede Kamer nog aan dat er vanaf 1 januari driehonderd speciaal opgeleide conducteurs beschikbaar zouden zijn om op te kunnen treden tegen agressieve reizigers.

In de loop van het jaar moeten er nog driehonderd volgen.

Geweldsbevoegdheid

De regels zijn sinds dit jaar zo aangepast dat ruim 2600 conducteurs geen geweldsbevoegdheid meer hebben. Zij moeten een beroep doen op mobiele teams.

Deze zijn op twintig plaatsen in het land gestationeerd. Daarnaast zijn er flexibel inzetbare teams, verspreid op stations of in treinen.

NS

De Nederlandse Spoorwegen wijzen er in een reactie op dat ze voldoen aan de toezegging dat er begin dit jaar driehonderd bijzondere opsporingsambtenaren met geweldsbevoegdheid zouden zijn. Het bedrijf zou keurig op schema liggen.

"In de loop van het jaar volgen er nog eens driehonderd. Dat zijn er dan zeshonderd voor de service & veiligheidsteams", aldus een woordvoerder van NS. "Daarnaast willen we driehonderd conducteurs de opleiding geven, zodat deze flexibel kunnen worden ingezet."

Veiligheidsteams

De afgelopen tijd waren dagelijks tien tot twintig teams inzetbaar op het spoor. Binnenkort moeten dat er 26 zijn. Volgens NS vergroten de veiligheidsteams de veiligheid juist ten opzichte van de oude situatie.

"Treinreizen en werken op de trein is al heel veilig en wordt met deze werkwijze nog veiliger."

GroenLinks-Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak vindt desondanks dat snelle actie gewenst is, eventueel met inzet van de politie.