Consumentenvertrouwen VS omhoog door Irak-successen

WASHINGTON - Het vertrouwen van de Amerikaanse consument in de economie heeft in april een enorme oppepper gekregen door het snelle verloop van de oorlog in Irak. De vertrouwensindex van de Conference Board, een onderzoeksinstituut van het bedrijfsleven, ging van 61,4 in maart naar 81,0. Dit is de sterkste stijging sinds maart 1991, toen successen in de eerste Golfoorlog werden bejubeld.

Het is voor het eerst in vijf maanden dat het Amerikaanse consumentenvertrouwen toeneemt. De omvang verraste analisten op Wall Street. Die hadden gerekend op een vertrouwensindex van ruim .

Volgens de Conference Board heeft het succesvolle optreden van het Amerikaanse leger de zorgen voor de korte termijn bij de Amerikaanse consument weggenomen. Dat uit zich in een groter optimisme over de economische vooruitzichten en hoop op betere arbeidsmarktperspectieven.

Het consumentenvertrouwen is van groot belang voor de Amerikaanse economie. Tweederde van het bruto binnenlands product van de Verenigde Staten wordt bepaald door de kooplust van de consument. Uit maandag gepubliceerde cijfers was al gebleken dat de bestedingen van de Amerikanen in maart met 0,4 procent waren gestegen. Robuuste consumentenbestedingen houden de Amerikaanse economie al enige tijd overeind.

De regering-Bush reageerde opgetogen op de cijfers, maar waarschuwde ook dat nog niet uit alle macro-economische gegevens blijkt dat de economie zich herstelt.

De effectenbeurs in New York liet forse koersstijgingen zien, maar dook even later in de verliezen. Eenzelfde beeld was in Europa zichtbaar. In Frankfurt en Parijs sprongen de belangrijkste graadmeters boven de 3000 punten. Daarna volgden winstnemingen.

Tip de redactie