Reclamekosten SponsorBingo hoger dan prijzengeld

HILVERSUM - De SponsorBingo Loterij geeft meer geld uit aan reclame dan aan prijzen. Uit het jaarverslag over 2002 blijkt dat de organisatie in totaal 11,8 miljoen euro aan prijzen heeft besteed. De marketing kostte 12 miljoen euro.

Wie meedoet aan de SponsorBingo Loterij doet dat vooral om verschillende instellingen te sponsoren. Van al het geld dat er binnenkwam (68,2 miljoen) ging ongeveer 60 procent naar de doelen. Voor marketing bleef er 17,6 procent van de inleg over en voor prijzen circa 17,3 procent. Personeel en organisatie kostten 6,7 procent, wat neerkomt op 4,5 miljoen euro.

Ook bij de BankGiroLoterij zijn de kosten voor marketing relatief hoog. Uit het jaarverslag blijkt 10,7 procent van de opbrengt in reclame wordt gestoken. De totale opbrengst van de loterij was vorig jaar 70,6 miljoen euro. Daarvan gaat ook circa 60 procent naar goede doelen. Voor elke euro die wordt ingelegd geeft de BankGiroLoterij ongeveer een kwartje terug aan prijzen.

De BankGiroLoterij weet de kosten voor personeel en organisatie aanzienlijk lager te houden dan de SponsorBingo. In totaal ging 3,5 procent op aan salaris en andere kosten, wat neerkomt op een bedrag van 2,45 miljoen euro.

Tip de redactie