NEW YORK - De drie grote Amerikaanse autofabrikanten hebben in 2007 op hun thuismarkt verder terrein moeten prijsgeven aan Aziatische en Europese concurrenten.

Het gezamenlijke marktaandeel van General Motors (GM), Ford Motor en Chrysler in de Verenigde Staten daalde vorig jaar tot 51,1 procent tegen 53,7 procent in 2006.

Japanse en Zuid-Koreaanse autofabrikanten hadden vorig jaar 41,7 procent van de Amerikaanse markt in handen tegen 40,4 procent in 2006. Toyota Motor blijft het goed doen in de VS. De Amerikaanse verkoop steeg over 2007 met bijna 3 procent tot een record van meer dan 2,62 miljoen, waarmee het Japanse concern de tweede positie heeft overgenomen van Ford.

Het is voor het eerst sinds 1931 dat Ford niet de tweede plek inneemt in de VS.

BMW

Europese autobouwers hadden vorig jaar een marktaandeel in de VS van 7,2 procent, vergeleken met 6,9 procent een jaar eerder. Hier viel vooral BMW op met een verkooptoename van 7,1 procent tot een recordaantal van bijna 336.000 voertuigen. De verkoop van Mercedes-Benz steeg met 2,2 procent, terwijl de verkoop van Volkswagen over 2007 met 1,9 procent daalde.

Amerikaanse autofabrikanten zien hun verkoop in de VS al jaren teruglopen omdat steeds meer Amerikanen brandstofslurpende terreinwagens en lichte trucks links laten liggen.

De autoverkoop in de VS kwam vorig jaar bovendien verder onder druk te staan door de crisis op de Amerikaanse huizenmarkt en een afkoelende Amerikaanse economie.