AMSTERDAM - Nederlanders zijn dol op tijdschriften, er worden er steeds meer gemaakt. De totale verspreide oplage van publiekstijdschriften groeide in het derde kwartaal van het voorbije jaar met 940.000 tot 27,1 miljoen exemplaren. Dat is een plus van 3,6 procent.

Dat bleek donderdag uit oplagecijfers van het Het Oplage Instituut (HOI).

De groei is gemeten ten opzichte van het derde kwartaal van 2006. Vrijwel alle tijdschriftsegmenten groeiden. De beste resultaten waren er voor de auto- en motorbladen, de specialinterestbladen, de culinaire bladen, de opiniebladen en de tijdschriften voor vrouwen.

Krantenoplage

De krantenmarkt liet een vertrouwd beeld zien. De meeste betaalde dagbladen gingen in oplage achteruit. Gezamenlijk daalden die kranten in oplage met 1,7 procent tot 3.686.992 stuks. De gratis dagbladen brachten juist steeds meer exemplaren uit, 1.720.523 in totaal.

Een gezamenlijk percentagegroei in dit segment geeft HOI niet, omdat er ten opzichte van het derde kwartaal 2006 een paar nieuwkomers waren op de markt van gratis kranten.