DONGEN - De omzet van de supermarkten in Nederland is afgelopen jaar opnieuw gestegen. Vooral doordat mensen per supermarktbezoek meer uitgaven, kon de omzet met 4 procent stijgen tot een record van 28,3 miljard euro.

Marktonderzoeksbureau GfK maakte dat woensdag bekend. In 2006 steeg de omzet na een aantal magere jaren ook met ongeveer 4 procent, tot 27,2 miljard euro.

Kassabonnen

De gemiddelde waarde van de kassabonnen was in 2007 met name in de tweede helft van het jaar hoger. Sinds 2003 is die waarde met 4,8 procent gestegen tot 20,92 euro gemiddeld per kassabon.

Feestdagen

De voorbije kerstweek viel minder gunstig dan een jaar eerder, maar toch steeg de omzet in week 51 met 0,9 procent tot 744 miljoen euro. Dat kwam vooral door de zondagopening voor de kerst. Zowel het aantal op zondag inkopende huishoudens als het bedrag per 'superbezoek' steeg flink vergeleken met een jaar eerder.

Zondag

In totaal werd 4,5 procent van de totale omzet in de kerstweek op zondag gerealiseerd, waarvoor vooral servicesupermarkten als Albert Heijn, Jumbo, Super de Boer en Plus verantwoordelijk waren. Jongeren en huishoudens met kinderen deden het meest op de zondag voor kerst hun inkopen.

EK Voetbal en Olympische Spelen

De supermarkten rekenen voor 2008 op een omzetstijging van 4,2 procent tot ongeveer 29,5 miljard euro. Een positieve impuls kan volgens hen komen van het EK Voetbal en de Olympische Spelen.