ROTTERDAM - Kranten en het ouderwetse netwerk winnen aan populariteit bij het vinden van een baan. Dat blijkt maandag uit het jaarlijkse Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van de Intelligence Group onder ongeveer 16.000 mensen.

Het aantal openstaande vacatures heeft dit jaar een hoogtepunt bereikt en mensen zijn minder gauw geneigd om van baan te wisselen.

Daardoor zal de tijd die het duurt om een vacature te vervullen in 2008 toenemen en zal het aantal moeilijk vervulbare vacatures sterk stijgen, zo voorspelt Intelligence.

Bron

Ook al neemt internet als bron voor het vinden van een baan nog steeds toe, voor het eerst in jaren neemt ook het gebruik van de krant als bron weer toe. Dat zou komen omdat daar vaak de betere banen in staan.

Ook speelt een rol dat mensen op internet door de bomen het bos vaak niet meer zien en dus ook die ene goede baan niet kunnen vinden.

Werkbeleving

Door het grote aantal mogelijkheden gaan mensen ook niet meer op zoek naar zomaar een goede baan, maar willen ze de juiste baan. "Waar mensen eerder nog kozen voor een positieverbetering, financieel of carrièretechnisch, wordt de keuze nu sterk bepaald door de werkbeleving."

De vijf belangrijkste bronnen voor het vinden van een baan waren in 2007 in volgorde van belangrijkheid: vacaturesite (60 procent), krant (52 procent), netwerk (51 procent), open sollicitatie (45 procent) en interne vacatures (39 procent).

Opvallend is dat uitzendbureaus en het CWI nog verder aan populariteit inboeten voor het vinden van een baan. Nog slechts een kwart van de werkzoekenden gaat te rade bij de professionele werkbemiddelaars.