AMSTELVEEN - KLM wil dat Brussel de versnippering van het Europese luchtruim serieus aanpakt. Directeur Peter Hartman van de Nederlandse luchtvervoerder zal daar sterk op aandringen als hij volgend jaar het voorzitterschap van de Europese brancheorganisatie AEA op zich neemt, zo zei hij woensdag.

Volgens Hartman moeten luchtvaartmaatschappijen binnen Europa vele kilometers omvliegen omdat luchtroutes in de afzonderlijke EU-lidstaten niet op elkaar aansluiten.

Dat kost veel tijd en geld en leidt tot onnodig veel uitstoot van het broeikasgas koolstofdioxide (CO2), aldus Hartman.

Schengen

De KLM-topman pleit voor een verenigd Europees luchtruim. "Op de grond hebben we Schengen", zegt Hartman, doelend op het Europese verdrag dat vrij verkeer van personen en goederen tussen de aangesloten landen mogelijk maakt. "Maar een meter boven de grond hebben we gek genoeg geen Schengen meer".

Doel

KLM, dat deel uitmaakt van de Frans-Nederlandse groep Air France-KLM, heeft zich tot doel gesteld tot 2012 te groeien zonder dat dit leidt tot meer CO2-uitstoot.

Het bedrijf wil dat onder meer bereiken door efficiënter te vliegen met zuinigere toestellen. Efficiënte routes spelen daarbij een hoofdrol.

WNF

Ook compenseert KLM zijn groei in CO2-uitstoot via investeringen in projecten voor duurzame energie in ontwikkelingslanden. Op termijn kunnen passagiers daaraan vrijwillig een bijdrage leveren, anders betaalt KLM zelf. De luchtvaartmaatschappij heeft daarover afspraken gemaakt met het Wereld Natuur Fonds.

Op termijn kunnen passagiers daaraan vrijwillig een bijdrage leveren, anders betaalt KLM zelf. De luchtvaartmaatschappij heeft daarover afspraken gemaakt met het Wereld Natuur Fonds.

Initiatief

KLM's Amerikaanse partner Northwest komt binnenkort met een soortgelijk initiatief. Dat zei topman Doug Steenland woensdag. Northwest is naar eigen zeggen het eerste Amerikaanse luchtvaartbedrijf dat CO2-uitstoot op deze manier compenseert.

Partnerschap

KLM en Northwest vierden woensdag de tiende verjaardag van hun partnerschap. Zij hebben sinds 1997 een joint venture op het gebied van transatlantisch passagiersvervoer.

Beide topmannen noemden de nauwe samenwerking, waarbij alle kosten en baten eerlijk worden gedeeld, een groot commercieel succes.