ROTTERDAM/UTRECHT - Het afgelopen halfjaar reden goederentreinen slechts bij grote uitzondering over de 4,7 miljard euro kostende Betuweroute. Dat verandert met ingang van zondag, als de nieuwe dienstregeling in heel Europa van kracht wordt.

"Voor de komende week hebben de vervoerders honderd ritten gereserveerd", aldus een woordvoerster van Keyrail, de beheerder van de spoorlijn die in juni officieel werd geopend door koningin Beatrix. "Voor de weken daarna geldt hetzelfde beeld."

Goederen

In de loop van 2008 verwacht Keyrail dagelijks vijftig treinen op de lijn die exclusief is aangelegd voor goederenvervoer. In 2012 moeten er per dag 150 treinen rijden. Keyrail is bij dat aantal uit de kosten en kan daarna mogelijk zelfs winst gaan maken met de exploitatie van de lijn.

De afgelopen tijd plaatsten burgemeesters van gemeenten langs de Betuweroute vraagtekens bij de brandveiligheid. Bij brand moeten de blussers kunnen controleren of de spanning van de bovenleiding af is. Als dat niet gebeurt, is electrocutie een reëel gevaar, aangezien er 25.000 volt op de hoogspanningskabels staat.

Spanningstesters

De brandweerkorpsen in de omgeving van de lijn krijgen spanningstesters. Die apparaten zijn inmiddels officieel goedgekeurd, maar de brandweer moet er nog wel mee leren werken. Ongeveer 300 brandweerlieden krijgen nog voor de kerst een cursus waarbij ze leren hoe ze de testers moeten gebruiken.

In de tussenliggende periode wordt de veiligheid van het treinverkeer gewaarborgd door zogeheten 'aardingsploegen', die werken vanuit vier posten, ongeveer 15 kilometer van elkaar. Zij kunnen snel ter plaatse gaan als er iets misgaat met een transport.