UTRECHT - UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen dienen twee klachten in tegen spoorbeheerder ProRail bij de vervoerskamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Dat maakte NS dinsdag bekend. Ook de reizigersvereniging Rover dient een klacht in bij de mededingingsautoriteit.

De eerste klacht van NS heeft betrekking op de nieuwe dienstregeling. Het spoorbedrijf is ontevreden over de spoorverdeling die ProRail heeft toegepast en waardoor 120 treinritten per week komen te vervallen, vooral in de late avond, nacht en vroege ochtend.

Afdwingen

De vervoerder wil via de NMa afdwingen dat de procedures voor de capaciteitsverdeling worden aangepast.

Ook reizigersvereniging Rover stapt naar de NMa wegens het schrappen van vroege en late treinen in de nieuwe dienstregeling die zondag ingaat. "Deze treinen kunnen op sommige dagen niet meer rijden door het onderhoudsschema van ProRail. Rover wil dat dit schema opnieuw wordt bekeken, omdat nu niet vaststaat dat al het mogelijke is gedaan om de nadelige gevolgen voor de reizigers te beperken", aldus Rover.

Tarieven

De NS is het verder niet eens met een door ProRail opgelegde verhoging van de tarieven voor toegang tot het spoor met 28,6 miljoen euro. Dit jaar betaalde NS 146 miljoen euro en dat bedrag zou op basis van afspraken uit het verleden in 2008 omhoog gaan naar 151 miljoen euro. "Met de plotselinge extra tariefverhoging van 20 procent zouden de kosten voor het gebruik van het spoor volgend jaar oplopen tot bijna 180 miljoen", becijfert NS. Het bedrijf noemt de tariefsverhoging "onacceptabel".

ProRail heeft een geheel andere kijk op de zaak. "Die 28,6 miljoen euro komt door extra wensen van NS", aldus een woordvoerster van de spoorbeheerder. "We hebben al maanden geleden aangegeven wat de meerkosten zouden zijn."