EINDHOVEN - Vliegmaatschappij Ryanair ziet voorlopig af van een thuisbasis op Eindhoven Airport. Dat zei commercieel directeur David Gering dinsdagochtend op BNR Nieuwsradio.

De Ierse prijsvechter heeft dat besloten omdat de Tweede Kamer heeft ingestemd met een milieubelasting op vliegtickets. Volgens Gering zullen passagiers kiezen voor nabijgelegen vliegvelden in het Duitse Weeze en het Belgische Charleroi waar goedkoper kan worden gevlogen.

Ryanair vervoert jaarlijks een miljoen passagiers vanaf Eindhoven Airport en verwacht dat met een permanente basis voor twee vliegtuigen te kunnen verdubbelen. De miljoeneninvestering zou volgens de luchthavendirectie zeker duizend extra banen opleveren.

Optimistisch

Joost Meijs, commercieel directeur van Eindhoven Airport, deelt de angst van Ryanair. "We hebben hier zelf al voor gewaarschuwd." Toch blijft hij optimistisch en spreekt van een tijdelijke afzegging.

"De toeslag van 11,25 euro per kaartje wordt juli 2008 ingevoerd. Een half jaar later volgt een differentiatie en wordt vliegen met stille en zuinige toestellen minder belast. Ryanair beschikt over een zeer moderne vloot waardoor het negatieve effect voor Eindhoven Airport zeker zal afnemen."

Eindhoven

De luchthaven is juist in gesprek met de gemeenten Eindhoven, Best, Veldhoven, Oirschot en Eersel over een verruiming van de vliegtijden. Ryanair had als voorwaarde voor een thuisbasis namelijk geëist dat het vroeger in de ochtend, later in de avond en meer in het weekeinde zou mogen vliegen. Het is niet duidelijk of de gemeenten na de afzegging van Ryanair zich toch uitspreken voor ruimere openingstijden.

Volgens Meijs is het belangrijk dat de discussie over de openingstijden gewoon doorgaat en voor het einde van dit jaar wordt afgerond. "Een regionale overeenkomst is onmisbaar voor de toekomst van Eindhoven Airport op langere termijn", zo meent hij.