RIJSWIJK - Een meerderheid van de Nederlandse studenten zou wel een bijbaan in het onderwijs willen hebben. Uit een onderzoek van stichting de Nationale DenkTank blijkt dat 53 procent van de studenten positief staat tegen een dergelijke baan naast de studie.

Dat maakte de Nationale DenkTank dinsdag bekend.

De stichting heeft voor de oplossing van het dreigende lerarentekort de functie van Persoonlijk Assistent voor Leraren (PAL) bedacht. Deze PAL kan assisteren bij surveilleren, nakijkwerk verichten, maar ook individuele uitleg aan leerlingen geven.

De functie staat niet alleen open voor studenten, maar ook voor promovendi en mensen uit het bedrijfsleven, aldus de Nationale Denktank.

Assistent

Een leraar moet wel zelf aangeven of hij of zij gebruik wil maken van een onderwijsassistent, die ook een deel van het klassikaal lesgeven zou kunnen overnemen. De docent blijft de eindregisseur, maar krijgt meer tijd om zich bijvoorbeeld bij te scholen.

De DenkTank heeft berekend dat wanneer 5 procent van de studenten samen met 0,5 procent van werknemers uit het bedrijfsleven een dag per week het onderwijs bijstaat, hiermee het lerarentekort volledig zou kunnen worden opgelost.

Steun

De stichting Nationale DenkTank is een burgerinitiatief dat met steun van de overheid en het bedrijfsleven innovatie in het onderwijs wil bevorderen. Zij presenteert 19 december een rapport met aanbevelingen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.