BRUSSEL - Brussel ziet af van een plan om het dimlicht overdag te verplichten voor automobilisten in de EU. Door het dimlicht zouden motorrijders niet genoeg meer opvallen.

"De Europese Commissie heeft rekening gehouden met de zorgen van motorrijders. Zichtbaarheid is cruciaal voor de veiligheid van motorrijders", zei topambtenaar Zoltan Kazatsay van EU-commissaris Jacques Barrot (Verkeer).

Verschillen

Brussel wilde met het idee uit 2005 een einde maken aan verschillen tussen EU-landen. In Italië geldt al een dergelijke plicht, in Nederland niet.

In plaats van een verplicht dimlicht voor automobilisten, is de Europese Commissie wel positief over een speciaal daglampje op auto's. Zo'n lampje is nog niet in gebruik. Het zou minder fel zijn dan dimlicht. Idee is dat autofabrikanten het lampje ooit verplicht moeten installeren op alle nieuwe auto's in Europa.

MAG

De Motorrijders Actie Groep (MAG) is blij dat de dimlichtplicht van tafel is. "Motorrijders in Nederland hebben al vrijwillig hun licht aan. Als alle auto's dat ook zouden doen, zien de automobilisten ons niet meer aankomen", zegt voorzitter Nico Perk.

Een speciaal daglicht op auto's vindt hij "nog het meest acceptabel, als we toch allemaal verlicht door het leven moeten, letterlijk althans."

Twijfels

De motorrijders hebben hun twijfels bij Zweedse onderzoeken die stellen dat verlichte auto's veiliger zijn. "Vermoedelijk vallen dan minder doden onder automobilisten, maar juist iets meer onder andere weggebruikers. En dat terwijl automobilisten toch al van alle kanten zijn beschermd, als ze rijdend bellen, een cd-tje luisteren en de TomTom bekijken."

De motorrijders willen zich in de toekomst wel onderscheiden van het beoogde daglicht van auto's. "De motorwereld filosofeert al over een kleurtje of een iets fellere koplamp."