DEN HAAG - De VVD in de Tweede Kamer wil dat snelheidsovertredingen op de snelweg onder tien tot twaalf kilometer worden geschrapt. Fractiespecialist Paul de Krom zal dit voorstel volgende week inbrengen tijdens de behandeling van de begroting van verkeersminister Camiel Eurlings.

"Mensen ergeren zich wezenloos aan deze bonnenschrijverij. De politie moet haar aandacht richten op de top-drie van ergernissen van automobilisten: linksplakkers, bumperklevers en zachtrijders", stelde De Krom zondag.

Vorig jaar werd ruim een half miljard aan verkeersovertredingen beboet. "Ongeveer 65 procent daarvan slaat op snelheidsovertredingen onder de 10 kilometer." Dynamische snelheden

PvdA en CDA zijn wel voor dynamische snelheden, zoals 's nachts harder rijden dan overdag waar al werk van wordt gemaakt, maar de verkeersveiligheid en het milieu zijn met dit idee niet gediend.

"Dat is de prijs die we betalen voor minder verkeersdoden. Regels zijn regels", aldus CDA'er Ger Koopmans. Waar leg je dan de grens , aldus collega Lia Roefs.

Verkeerd signaal

Emile Roemer (SP) vindt dat de VVD wel een punt heeft en dat handhaving in woonwijken voorrang verdient boven snelheidscontroles op snelwegen.

Maar hij spreekt ook van een verkeerd signaal. "Je loopt de kans dat automobilisten de remmen losgooien als de controle minder wordt."

Ongelukken

De Krom is niet bang voor meer ongelukken als er harder mag worden gereden. "In Duitsland en Frankrijk mag op de snelweg 130 kilometer worden gereden."

"De meeste slachtoffers vallen trouwens op provinciale en andere wegen: 15 procent van de verkeersdoden en 9 procent van de gewonden valt op de snelweg."