ROTTERDAM - Unilever nv is door Koninklijke Ahold nv-onderdeel Albert Heijn niet formeel op de hoogte gesteld van de verlenging van de betalingstermijn door Albert Heijn, zegt Unilever-woordvoerder Richard van der Eijk.

"Vorige week hebben we contact gezocht met Albert Heijn omdat we merkten dat onze rekeningen niet betaald werden", aldus Van der Eijk.

Volgens de woordvoerder hanteert Albert Heijn sinds vorige week een betalingstermijn van 30 dagen in de relatie met Unilever. Dat is een "substantiele verlenging" ten opzichte van de periode daarvoor.

Unilever bekijkt momenteel intern de mogelijkheden om de kwestie aan te pakken, aldus Van der Eijk. Hij wil niet zeggen welke maatregelen Unilever in beraad heeft. Hij verwacht dat Unilever op korte termijn in overleg zal treden met Albert Heijn over de kwestie.

De woordvoerder wil geen indicatie geven over de kosten of de derving die de langere betalingstermijn met zich meebrengt.

"Unilever vindt principieel dat je afspraken die door middel van onderhandelingen tot stand zijn gekomen, niet zomaar eenzijdig kunt opzeggen", stelt Van der Eijk.

De actie van Albert Heijn heeft alleen betrekking op Nederland, aldus Van der Eijk. Vorige week gaf Albert Heijn-woordvoerder Hans Koeleman aan dat Ahold ook in andere Europese landen de mogelijkheden tot verlenging van betalingstermijnen bekijkt.