Unilever: AH moet rekeningen nu betalen

ROTTERDAM - Het was- en voedingsmiddelenconcern Unilever gaat niet akkoord met een latere betaling door Albert Heijn. Het supermarktconcern wil de rekeningen van leveranciers later betalen om daarmee kosten te besparen. "Wij gaan daar niet in mee", aldus een woordvoerder van Unilever zaterdag.

Unilever onderzoekt stappen die het tegen Albert Heijn kan nemen. Het concern ziet af van juridische actie. Het niet leveren van artikelen behoort tot de mogelijkheden, aldus de woordvoerder. Unilever verwacht begin komende week meer te weten over vervolgstappen.

'Geen brief'

Het concern zegt niet geïnformeerd te zijn door Albert Heijn over de latere betaling. "We hebben geen brief ontvangen. We merkten het doordat de rekeningen niet werden betaald."

Een woordvoerder van Albert Heijn is verbaasd. "We hebben Unilever enkele weken geleden al geïnformeerd over de andere betaling."

Onwaarschijnlijk

De woordvoerder weet niet wat het supermarktconcern gaat doen als Unilever de poot stijf houdt. "Het is te vroeg daar iets over te zeggen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat voor Unilever een uitzondering op het nieuwe betalingssysteem wordt gemaakt."

Met de drie verschillende werkmaatschappijen van Unilever waren verschillende afspraken over de betaling. Die zijn volgens de Unilever-woordvoerder allemaal opgerekt naar dertig dagen.

Bij een andere leveranciers van Albert Heijn is de actiebereidheid minder groot dan bij Unilever. CSM, de producent van zoetwaren en voedingsingrediënten, is momenteel in gesprek met Albert Heijn over de betalingstermijn. Een woordvoerster kan daar niets anders over zeggen dan 'we verwachten dat we er wel uitkomen'.

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat Albert Heijn en Unilever elkaar in de haren vliegen. Eind 2002 weerde de supermarkt artikelen van Unilever uit de schappen om op die manier gunstigere voorwaarden en een lagere prijs te bedingen. Uiteindelijk werd de schappenoorlog na een week onderhandelen bijgelegd. De uitkomst daarvan werd niet naar buiten gebracht.

Het oprekken van de betalingstermijn zorgt volgens Albert Heijn voor een belangrijke kostenbesparing. Het is onderdeel van het beleid het werkkappitaal efficiënter in te zetten.

Gesjoemel

Het supermarktconcern ontkende eerder al dat het iets te maken heeft met de financiële problemen van moederconcern Ahold. Deze kampt met problemen door boekhoudkundig gesjoemel bij dochterondernemingen in het buitenland.

Tip de redactie