UTRECHT - Een groot deel van de wissels op het Nederlandse spoor voldoet niet aan de veiligheidsnormen die spoorbeheerder ProRail heeft vastgesteld.

Van de 6000 wissels komen 1800 wissels niet door de 'APK-keuring', bevestigt een woordvoerster berichtgeving in NRC Handelsblad van zaterdag. Ze benadrukt echter dat dit niet betekent dat de wissels onveilig zijn.

ProRail begon twee jaar geleden aan een inventarisatie van de onderhoudstoestand van de wissels. "Als een wissel niet aan de veiligheidswaarden voldoet, zijn er vier categorieën.

Bij de twee laagste categorieën moeten we onmiddellijk maatregelen nemen, maar daarin valt geen van de wissels. Ze zijn allemaal nog berijdbaar en we hoeven geen snelheidsbeperkingen op te leggen", aldus de zegsvrouw.

Verrassing

Het hoge aantal wissels dat onder de norm valt is volgens haar geen verrassing. "Toen we het programma twee jaar geleden begonnen, lag dat aantal hoger.

We hebben drie jaar nodig om alle wissels in kaart te brengen en waar nodig te vervangen. Daarmee zijn we in 2008 klaar."

Bezorgd

De Inspectie Verkeer en Waterstaat is bezorgd over de situatie en heeft ProRail meer informatie gevraagd over de maatregelen die het gaat nemen. Ook wil ze weten hoe het nu met de veiligheid is gesteld, aldus een zegsman.

De inspectie maakt zich zorgen omdat ze vorig jaar na een ontsporing in Dordrecht een verbrokkelde wissel had aangetroffen. ProRail kreeg hiervoor een waarschuwing. Maar nadat in oktober opnieuw zo'n defect in Eindhoven was gevonden, dreigt een sanctie voor de spoorbeheerder.

Omvang

Hoewel ProRail zegt dat de situatie al veel beter is dan twee jaar terug, is de inspectie toch onaangenaam verrast door de omvang van het probleem, zegt de woordvoerder.