BRUSSEL - Een 'slurptax' voor vervuilende auto's, waar de Tweede Kamer maandag mee akkoord ging, is op Europees niveau nog erg ver weg.

De 27 EU-landen denken zeer verschillend over belastingen die afhangen van zaken als CO2-uitstoot. Dat bleek dinsdag bij beraad van ministers van Financiën in Brussel.

Brussel had voorgesteld om de motorrijtuigen- en de aanschafbelasting (BPM) te laten variëren naar CO2-uitstoot. Enkele landen zijn daar tegen, sommige heffen nog helemaal geen belasting op auto's, terwijl anderen veel vragen hadden. Nederland is ook niet enthousiast dat Brussel dit wil regelen in een wet.

De Jager

Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Belastingen) zei in het beraad dat "een Europese vliegbelasting eerder voor de hand ligt dan Europese autobelasting."

De Jager pleitte ervoor dat andere landen ook een 'vliegtax' zouden moeten invoeren, zoals Nederland dat volgend jaar doet. Passagiers betalen op vluchten een speciale heffing van 11,25 tot 45 euro, afhankelijk van de afstand.

CO2-uitstootrechten

Nu hebben alleen Engeland, Frankrijk, Denemarken en binnenkort ook Nederland een dergelijke vliegbelasting. Die staat nog los van de nieuwe plicht voor luchtvaartmaatschappijen om vanaf 2011 CO2-uitstootrechten te kopen.

De slurptax en vliegtax zijn onderdelen van het Belastingplan 2008. De slurptax betekent een extra belasting bij de aankoop van onzuinige wagens zoals SUV's. Het gaat feitelijk om benzineauto's met meer dan 232 gram CO2-uitstoot per kilometer en voor dieselwagens met ruim 192 gram uitstoot.