PARIJS - De laatste dagen van de Concorde lijken geteld. Het supersonische toestel, waarmee alleen Air France en British Airways vliegen, is nauwelijks meer rendabel. De onderhoudskosten lopen alleen maar op. Bovendien is het passagiersaanbod sinds de terreuraanslagen van 11 september 2001 sterk verminderd.

Sinds die aanslagen in New York en Washington heerst er in de internationale luchtvaart malaise. Met de oorlog in Irak is het voor de luchtvaartmaatschappijen nog slechter geworden.

Een woordvoerder van Air France bevestigde dinsdag een bericht van de krant Libération dat de vijf Concordes van de Franse luchtvaartmaatschappij na 2007 niet meer zullen vliegen. In februari liet British Airways weten te overwegen zijn zeven Concordes aan de grond te houden. Het is nog niet duidelijk, of dat ook daadwerkelijk gebeurt.

Sneller dan geluid

De Concorde is het enige toestel in de burgerluchtvaart dat sneller kan vliegen dan het geluid. Het vliegtuig ging voor het eerst in maart 1969 de lucht in. De laatste dagen werden eigenlijk in juli 2000 al ingeluid, toen bij Parijs een Concorde neerstortte. Alle 113 passagiers kwamen om het leven.

Na die ramp mochten de Concordes voorlopig niet meer vliegen. In november 2001 konden ze de lucht weer in. Sindsdien heeft zich een reeks incidenten voorgedaan, waarbij de veiligheid van de passagiers in het geding kwam. De leeftijd van de vliegtuigen, vooral van de motoren, is daar niet vreemd aan.

Onderhoud

Er moet veel onderhoud worden gepleegd. Dat slokt tegenwoordig procent van de exploitatiekosten op. Bij een 'normaal' vliegtuig is dat 10 procent. Air France heeft honderd servicemonteurs aan zijn Concordes werken, aldus Libération. Reserveonderdelen zijn er nauwelijks meer. Die worden gemaakt in samenwerking met EADS, het moederconcern van Airbus.

De laatste tijd is de bezettingsgraad van de Concordes van Air France gezakt tot onder 40 procent. Het vliegtuig telt 92 stoelen. De Franse luchtvaartmaatschappij komt er niet meer mee uit de kosten. British Airways zegt niet op de Concorde te verliezen, maar er ook niets mee te verdienen, ook al door de betrekkelijk hoge brandstofkosten.