AMSTERDAM - Babyvoedingsmiddelenconcern Numico heeft geen octrooi op babyvoeding. Het Europees Octrooi Bureau in München heeft bepaald dat een octrooi op een ingrediënt in het babyvoeding niet geldig is.

Dat maakte drogisterijketen Kruidvat, die de zaak had aangespannen, donderdag bekend.

Kees Buur, inkoopdirecteur van A.S. Watson het moederbedrijf van Kruidvat, reageerde verheugd op de uitspraak. "Het sterkt ons in onze overtuiging dat het mogelijk moet zijn om scherpgeprijsde babyvoeding onder eigen merk op de markt te brengen die niet onderdoet voor die van de A-merken."

Clinch

Het is niet de eerste keer dat de drogisterijketen en Nutricia in de clinch liggen. In februari oordeelde een rechter dat de babyreclame van Nutricia misleidend was.

Kruidvat had problemen met de claim van Nutricia dat een prebiotische vezelmix in babypoeder als enige is goedgekeurd door de Europese Commissie.

Babymelk

De onenigheid tussen de twee bedrijven ontstond toen Kruidvat eigen babymelk en producten op de markt bracht in 2005. Numico vond de producten te veel op de eigen producten lijken en stapte naar de rechter.

In hoger beroep won Kruidvat in 2006 de rechtzaak waarin Numico eiste dat Kruidvat zou stoppen met de verkoop van de melkpoeder.