LEEUWARDEN - De Britse openbaar vervoerder Arriva wil een spoorlijn Heerenveen - Groningen laten aanleggen en daar aan meebetalen. De spoorlijn moet grotendeels worden betaald uit het geld dat vrijkomt voor het noorden als de Zuiderzeelijn niet doorgaat.

Het plan voor de Zuiderzeelijn, een snelle spoorverbinding van Schiphol naar Groningen, is officieel nog niet afgeschoten door politiek Den Haag, maar dat gebeurt waarschijnlijk binnenkort.

Volgens een zegsvrouw van Arriva moet de aanleg van een spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen 600 miljoen euro kosten. "Wij willen daarin risicodragend participeren, aldus de woordvoerder maandag.

Arriva is in thuisland Engeland al betrokken bij de aanleg van nieuwe en het opknappen van bestaande spoorlijnen. In Nederland is ProRail verantwoordelijk voor het onderhoud en de aanleg van spoorlijnen.

Mogelijkheden

Arriva ziet mogelijkheden voor de lijn aangezien Groningen het belangrijkste stedelijke centrum in Noord-Nederland is dat onder meer via het spoor is verbonden met Leeuwarden en Zwolle.

Heerenveen en Drachten zijn de afgelopen jaren gegroeid tot gemeenten met respectievelijk 40.000 en 50.000 inwoners. Het zijn daardoor belangrijke economische centra geworden voor de 1,5 miljoen inwoners van Friesland, Groningen en Drenthe.

Piet Adema, gedeputeerde vervoer in de provincie Friesland, is dan ook blij met de initiatieven. Drachten is nu de grootste stad in Nederland zonder spoor, zegt hij.

Zuiderzeelijn

De Zuiderzeelijn zou Heerenveen en Drachten beter moeten ontsluiten. Voormalig minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wilde al af van de Zuiderzeelijn.

Onder druk van de Tweede Kamer werd in het huidige regeerakkoord afgesproken dat deze kabinetsperiode een beslissing over de lijn wordt genomen. Mocht de Zuiderzeelijn niet doorgaan, dan krijgt het Noorden een nog onbekend bedrag ter compensatie.

Volgens Adema gaan bestuurders uit Noord-Nederland volgende week in Den Haag praten met verkeersminister Camiel Eurlings over de bereikbaarheid van het noorden.