AMSTERDAM - Het afnemend aantal baby's belooft de komende jaren weinig goeds voor de babybranche. Dat bleek tijdens een seminar op de Negen Maandenbeurs, die woensdag is begonnen in de Amsterdam RAI. Onderzoeker J. Latten van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) sprak over een 'babyschaarste' tot 2010.

Latten verwacht dat het geboortecijfer daalt omdat het economisch minder gaat. In voorgaande decennia volgde na een periode van economisch pessimisme steeds een lager gemiddeld kindertal per gezin. De onderzoeker voorziet dat het aantal geboorten afneemt van 207.000 in 2000 tot 200.000 baby's dit jaar. Rond 2010 verwacht hij minder dan 185.000 geboorten.

Luiers

De baby's zorgen in Nederland doorgaans voor grote verkopen aan luiers, babykleertjes en -voeding. Nederlanders geven daaraan per jaar ongeveer 710 miljoen euro uit. Dat komt neer op 170 euro per huishouden met een zwangere vrouw of kinderen tot 1 jaar, aldus nieuw onderzoek door bureau NIPO onder 518 aanstaande of jonge moeders.

Van de ondervraagden zegt 14 procent de komende jaren te zullen besparen op de baby-uitgaven. Ze willen vooral bezuinigen op luiers en kleertjes. 76 Procent verwacht evenveel uit te geven rond een geboorte, 6 procent wil meer spenderen.

Verwennen

Het NIPO-onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Wij Special Media, uitgever van onder meer De Blije Doos en Wij Jonge Ouders. Directeur R. van Vroenhoven van Wij Special Media blijft optimistisch. "Ouders blijven ook in economisch mindere tijden veel geld uitgeven aan hun kind, zeker in de eerste periode van het leven," aldus Van Vroenhoven. "Kwaliteit staat voorop bij het kind."

De vraag is of de uitgaven per baby afnemen. CBS-onderzoeker Latten: "Baby's worden zeldzaam en dus waardevoller. Familie en collega's gaan de kleine spruit volop verwennen." Bovendien werkt driekwart van de jonge moeders. De huidige ouders hebben daardoor meer geld dan vroeger om aan het kind uit te geven. De afgelopen tien jaren bleek al dat de uitgaven aan babykleding bijna zijn verdubbeld, veel meer dan gewone kleding.

Shampoo

Manager B. Saris van Zwitsal ziet om een andere reden geen teruggang. "Ook volwassenen gebruiken onze babyproducten, zoals shampoo. En ik hoorde pas dat ze ook worden gebruikt voor paarden in de manege."

De Negen Maandenbeurs toonde nog geheel geen tekenen van economische neergang. Integendeel, de belangstelling was massaal. Voor bijna alle stands stonden jonge moeders, veelal voorzien van kortingsbonnen. Bij Bébé Comfort vlogen kinderwagens de stand uit, maar niet alleen door de verkoop. "Sommige dieven zetten hun kind erin en rijden ermee weg! Zo brutaal!," aldus een mismoedige verkoper.