GIESSENBURG - Het Alblasserwaardse dorpje Giessenburg kleurde donderdagochtend oranje. Naar schatting duizend werknemers van Unilever, de meesten gestoken in een oranje FNV-shirt met de tekst 'sterk voor werk', hadden zich verzameld in zalencentrum De Til om hun ongenoegen over hun werkgever te uiten.

Aanleiding is de voorgenomen sluiting van drie Nederlandse fabrieken van het voedingsmiddelenconcern.

"Niemand is meer veilig", riep een vakbondsman. In het zalencentrum hadden zich niet alleen werknemers van de drie te sluiten fabrieken in Delft, Vlaardingen en Loosdrecht verzameld. Ook werknemers uit de vestigingen in Hellendoorn, Oss en Rotterdam waren met bussen naar de stakingsbijeenkomst gekomen. "Dat is gewoon hard nodig", verklaarde een werknemer van Unox in Oss zijn komst.

Solidariteit

Frans van de Veen van vakbond CNV riep de aanwezigen luid op tot solidariteit dat tot instemmend gejoel leidde. Collega-vakbondsman Lucas Vermaat van FNV Bondgenoten zei "dat we ons niet op deze manier op een zijspoor laten zetten door rijke heren." De vakbond wil dat Unilever een baangarantie afgeeft en eist dat er geen gedwongen ontslagen vallen. Het concern heeft al aangegeven geen baangarantie te geven, maar wil wel praten over een goed sociaal plan.

Na een kwartiertje was het al weer tijd voor een kop koffie en een sigaretje. "Nederlandse bedrijven worden verkwanseld. Kijk maar naar ABN Amro. Het hele industriële erfgoed gaat verloren", zei een Rotterdamse medewerkster van het hoofdkantoor.

Wereldkampioen

Paul Elshof van Food World, een adviesbureau dat namens FNV Unilever op de voet volgt, legde de werknemers uit waar de multinational de afgelopen jaren mee bezig is. "Unilever is wereldkampioen herstructureren en bezuinigen." Had het bedrijf in Europa in 1981 nog 167.000 werknemers, nu nog maar 44.000. "Het is een soort anorexia-bedrijf, dat continue bezig is de broekriem aan te trekken."

Volgens Elshof, die de hele zaal stil kreeg, heeft Unilever het verlies aan omzet in vooral Europa aan zichzelf te danken. "Unilever is steeds meer handelaar in bedrijven geworden, aankopen en verkopen. Aan productinnovatie is veel te weinig gedaan."

Elshof drukte de aanwezigen op het hart dat "het belangrijk is dat iedereen tot het bittere eind zich probeert te verzetten".