BRUSSEL - De Europese Commissie gaat onderzoek doen naar de effecten van eventuele toelating van langere en zwaardere vrachtwagens.

"We moeten kijken naar de gevolgen voor andere transportmethoden, zoals het spoor, en naar de veiligheid op de weg", zei EU-commissaris Jacques Barrot (Verkeer) bij een conferentie van truckfabrikant Scania in Brussel.

Het onderzoek moet in de loop van volgend jaar klaar zijn. Transporteurs willen graag meer trucks van 25 meter in plaats van 18 meter: ze kunnen zo goedkoop meer spullen vervoeren. Maar de milieubeweging vreest dat het spoorvervoer daar onder lijdt.

Enthousiast

Nederland doet al proeven met wagens tot 25 meter in plaats van de gebruikelijke 18 meter. De transportsector is enthousiast wegens de lage kosten. Maar minister Camiel Eurlings (Verkeer) vreest voor scheuren in bruggen en wegen en heeft het maximumgewicht deze zomer verlaagd van 60 naar 50 ton.

Duitsland besloot echter woensdag nog om geen lange en zware vrachtwagens toe te laten. De wagens zijn te zwaar en te onveilig, vinden Duitse ministers van deelstaten en de federale regering.

Routes

Wegens de verdeeldheid onder EU-landen pleitte het Europees Parlement deze zomer dat de Europese Commissie regels moet stellen voor heel Europa. Brussel moet dan criteria bedenken voor eventuele routes voor de lange en zware vrachtwagens (lzv's).

Volgens transporteurs is de angst over scheuren in oudere bruggen onterecht. Door de vele wielen is de druk op het wegdek zelfs lager dan die van gewone trucks, aldus organisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO. Bovendien zijn maar twee van zulke grote wagens nodig om drie gewone trucks van de weg te houden.

Toelichting

Een topambtenaar van EU-commissaris Barrot zei in een toelichting dat de grotere trucks misschien niet zo zuinig en milieuvriendelijk zijn als de transportbranche beweert. "De grotere wagens maken het transport van goederen goedkoper. Dat maakt het aantrekkelijk om meer te vervoeren, wat weer schadelijk is voor wegen en milieu."