UTRECHT - Railion, de marktleider in goederenvervoer over het spoor, zet vanaf eind november nieuwe milieuvriendelijke elektrische locomotieven in op de Betuweroute. Dat maakte de multinational dinsdag bekend.

De BR 189 gaat binnenkort voor het eerst in Nederland rijden. De presentatie van de locomotief heeft dinsdag later op de dag plaats in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Daar opent de Nederlandse CDA-Europarlementariër Corien Wortmann-Kool de tentoonstelling Vracht84NL over de ontwikkeling van het spoorgoederenvervoer in Nederland.

De BR 189 is volgens Railion hypermodern. De machinist beschikt over maximaal comfort en de locomotief is extreem energiezuinig, onder meer door het inbouwen van remmen die energie terugleveren aan de bovenleiding.

Europese landen

De locomotief is zo ontworpen dat hij in een groot aantal Europese landen kan rijden. De machine kan met een lange reeks beveiligings- en stroomsystemen overweg en kan dus zonder problemen grenzen passeren. De maximumsnelheid bedraagt 140 kilometer per uur en één locomotief kan 50 wagons met een totaalgewicht van 2500 ton trekken.

Railion wil in eerste instantie dagelijks tien tot vijftien treinen over de Betuweroute laten rijden. Deze treinen hoeven geen stop meer te maken bij de grens met Duitsland. In de loop van 2008 neemt het aantal goederentransporten over de Betuweroute toe tot veertig á vijftig per dag.

In totaal beschikt de vervoersonderneming over 90 BR 189's. Die rijden niet alleen over Nederlands spoor, maar worden ook ingezet in Duitsland en in Tsjechië.