DEN HAAG - Vervoerder Connexxion heeft ingegrepen bij het vervoer voor ouderen en gehandicapten. Staatssecretaris Jet Bussemaker (Volksgezondheid) had op maatregelen aangedrongen na aanhoudende klachten over te late ritten en verkeerde taxi's.

Dat heeft Bussemaker de Tweede Kamer laten weten. Connexxion, dat sinds 1 april het zogeheten Valysvervoer verzorgt, gaat er beter op letten dat ritten naar bijvoorbeeld begrafenissen en huwelijk op tijd zijn, evenals reisjes die op tijd zijn geboekt.

Ook gaat de vervoerder ervoor zorgen dat er niet meer een gewone taxi voor komt rijden als een rolstoeltaxi nodig is.

Het duurde even voordat Connexxion precies wist welke passagiers aangepast vervoer nodig hebben. Dit probleem is nu opgelost, maar nog steeds is het lastig om altijd een rolstoeltaxi voor te laten rijden als dit nodig is. Dat komt omdat de levering van rolstoelbussen achterblijft bij de groeiende vraag.

Combinatie

Connexxion heeft er verder bij de vervoerders op aangedrongen uit te kijken met het combineren van ritten. Sinds 1 april komt dit steeds vaker voor, maar de kans groeit dan dat ritten te lang gaan duren.

Maandelijks kreeg Connexxion 1300 tot 1800 klachten op ongeveer 67.000 ritten. Hoewel het aantal gegronde klachten niet veel meer was dan 1 procent van het aantal reisjes, toonde staatssecretaris Bussemaker zich verontrust en drong ze op verbeteringen aan.