AMSTERDAM - De dramatische ineenstorting van de advertentiemarkt heeft Holdingmaatschappij De Telegraaf flink geraakt. De advertentie-omzet daalde over 2002 met 35 miljoen euro. Dagblad De Telegraaf zag de advertentie-omzet met 14 procent afnemen. Over de eerste acht weken van het nieuwe jaar zakte de omzet in advertenties nog eens 13 procent.

De oorlog in Irak heeft een tweeledige invloed op de krant. Er worden minder advertenties verkocht. Bovendien moet de krant meer mensen inzetten en extra pagina's drukken. Dat heeft er wel toe geleid dat de oplage marginaal is opgelopen. Vorig jaar lag de oplage van 's lands grootste dagblad op ruim 795.000 stuks.

De onderneming (onder meer De Telegraaf, Gooi- en Eemlander, Sp!ts) rapporteerde woendag een nettoverlies van 4,9 miljoen euro over 2002. Dat had vooral te maken met eenmalige kosten van een reorganisatie. In 2001 leed de uitgeverij een verlies, ook door eenmalige kosten, van 29,5 miljoen euro.

De omzet daalde vorig jaar met 14 procent naar 704,5 miljoen euro. Dat kwam onder andere door de verkoop van de Biegelaar Groep. Autonoom daalde de omzet met 4,6 procent. Operationeel maakte de onderneming een winst van 16,3 miljoen euro.

"De krant kopte woensdag 'Bloedbad in de woestijn'. Zo is het ook op de advertentiemarkt", aldus bestuurder F. Arp. "Vooral personeelsadvertenties hebben we flink (32 procent) zien teruglopen." De omzet van het hele concern bestaat voor 53 procent uit advertentie-inkomsten. Daarvan is het dagblad verantwoordelijk voor 46 procent.

Over het komende jaar is De Telegraaf niet optimistisch. "Gelukkig hebben we een stevige financiële positie", aldus Arp. De Telegraaf heeft een solvabiliteit van 60 procent en geen vreemd vermogen. Dat is een heel andere situatie dan die bij de directe concurrenten PCM en Wegener, die beide wankelen onder een grote schuldenlast door dure overnames.

De beurskoers van Wegener is zover gezakt dat de Holdingmaatschappij De Telegraaf aandelen heeft bijgekocht. Het belang is vergroot van 21,6 naar 23,9 procent. "We zien het als langetermijninvestering", aldus medebestuurder W. Kok. "En mocht er wat gebeuren bij Wegener dan zitten we aan tafel."

De uitgever wil het komende jaar de verliezen uit internetactiviteiten verder terugdringen. Ook loopt er een reorganisatie (tot 2007) die al met al 550 banen kost. Daarvan zijn er reeds tweehonderd geschrapt. "Aan de andere kant nemen we ook weer mensen aan voor nieuwe projecten", aldus Kok.

Het bedrijf begint onder meer met een gratis dagblad in Almere. Die uitgave begint in april en verschijnt vier keer per week. Ook komt er een regionaal katern in Twente. De regiopagina die de krant nu in Rotterdam heeft, zorgde volgens het concern voor extra abonnees. Het gratis blad Sp!ts heeft in het vierde kwartaal van 2002 voor het eerst winst gemaakt. "Qua bereik is Sp!ts de tweede krant in Nederland", aldus Arp. "We steken meer energie in de redactie dan bijvoorbeeld concurrent Metro. En dat merken we, want de waardering voor de krant groeit."