DEN HAAG - De Nederlandse drogisterijen boeren goed. Vooral door de verkoop van cosmetica en verzorgingsproducten zoals lotions, shampoo en medicijnen, is de omzet van de drogisterijen vorig jaar met ongeveer 8 procent gestegen ten opzichte van 2000. Dat heeft het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HDB) maandag bekendgemaakt.

De afgelopen twee jaar geeft de consument steeds meer geld uit aan cosmetica en verzorgingsproducten, aldus het HDB. Vorig jaar bedroegen de totale uitgaven 2,8 miljard euro, een stijging van 17 procent vergeleken met 1999. Inflatie is ook een oorzaak van de omzetstijging.

De consument heeft een hang naar luxe, aldus een woordvoerster van het HDB. "Vandaar dat cosmetica en verzorgingsproducten goed verkopen." Juweliers, opticiens en parfumerieën doen het daarom ook erg goed. Daar staat tegenover dat bijvoorbeeld speciaalzaken voor aardappelen, groenten en fruit een kleiner omzet kennen vergeleken met vorig jaar. Ook chocolade en snoep zijn minder in trek bij de consument, aldus het HDB.

Het marktaandeel van drogisterijen voor cosmetica is de laatste jaren stabiel gebleven, namelijk 50 procent. Het marktaandeel voor verzorgingsproducten bedraagt ruim driekwart. Nederland kent ongeveer 3000 drogisterijen.