BRUSSEL - De winst van de Belgische bierbrouwer Interbrew is over 2002 flink gedaald door de verkoop van het Britse biermerk Carling. De nettowinst kwam uit op 467 miljoen euro, 13 procent minder dan de 537 miljoen euro in 2001.

Ook het bedrijfsresultaat daalde, en wel met 17,6 procent van miljoen naar 728 miljoen euro. Interbrew behaalde in 2002 een omzet van 6,99 miljard euro, tegen 7,3 miljard in het voorgaande jaar.

Interbrew moest Carling verkopen om van de Britse autoriteiten toestemming te krijgen voor de overname van Bass Brewers, het moederconcern van Carling. De Britten wilden zo voorkomen dat Interbrew een te groot marktaandeel zou krijgen in Groot-Brittannië.

Het afgelopen jaar besloot Interbrew zijn vestiging in Breda te sluiten en de capaciteit van zijn vestiging in het Britse Manchester te verminderen. Dit leverde een eenmalige last op van miljoen euro. Het bedrijf verwacht dat deze maatregelen vanaf hun vruchten af zullen werpen.

Interbrew is in verschillende delen van de wereld actief. Het bierconcern denkt dat het de huidige internationale politieke spanningen en economische onzekerheden aankan en verwacht het komende jaar een autonome winstgroei te realiseren.